Translate

Tuesday 11 October 2016

Az egyéni, "1000 km-es országúti kerékpározás 48 órán belül erőpróba" eredménye, rövid összefoglalója - Az 1. kísérletem, 2016 (Mindenhol bringával Hey Joe-val a UK-ban)

Hi all, you can find this article in my blog here in English too: http://bit.ly/2ebQ1YR

Igazából 2 + 1 napról van szó, mivel a 2 napos "challenge", azaz erőpróba után még a 3. napon, 4 órányi pihenés után haza is tekertem 155 km-t. :)

A lényegre térve: nem sikerült most, így első próbálkozásra az 1000 km-t teljesítenem 48 órán belül de így is egy felejthetlen élmény lett. Egy nagyszerű kaland, erőpróba, ami remek volt tapasztalatszerzésnek is. :)



Az erőpróbámról számokban

A megtett távok

A teljes táv, amit megtettem az országúti kerékpáromon a 48 órás erőpróbám alatt: 443 km valami elképesztő mennyiságű emelkedővel a hegyekben.
(Ez a megtett táv új egyéni rekord nálam, amit 2, egymást követő nap alatt megtettem ezidáig.)
1. nap: 232.8 km
2. nap: 210.2 km
A rengeteg gyönyörű -ám olykor kurta nehezen megmászható- hegyeken átvezető utaknak "köszönhetően" a 2. napi tekeréshez kitűzött távomat már nem bírtam teljesíteni, befejezni az erőpróbám 48 órás időlimitjén belül, szóval egyébként a 2. napi tekerésem még tovább tartott, hosszabb volt. Összesen 244.2 km-t pedáloztam le egyben a 2. nap reggelétől a 3. nap kezdete utánig, hajnal 3-ig. Ezzel nem értem el új egyéni rekorodot az általam eddig egyben megtett leghosszabb táv kategóriájában. mivel a leghosszabb tekerésem ezidáig  277.7 km (Igaz, az kevesebb emelkedővel ajándékozott meg.).


A teljes táv, amit a 3 nap során összesen megtettem: 632 km
(Ez új egyéni rekord nálam ismét, amit 72 órán belül ezidáig megtettem hosszban.)
A 3. napi bringázás távja önmagában, ami magába foglalte a 2. napi tekerés végét is, plusz a hazutat 4 órányi alvás után: 155 km


Emelkedők összesen

Az első 48 óra során összesen 7515 métert másztam meg.
Az 1. nap során: 3101 m
A 2. nap: 4414 m (It's a new PR to me in climbing on 1 single ride.)
3. nap: 1097 m
3 napi mászás eredménye összesen: 8612 méternyi emelkedő
Ez kb. közel már annyi, mint az Everest -vagy a világ egy másik, ám egyik legmagasabb- hegycsúcsának a magassága. (Everest-csúcs magassága: 8848 m.)


A súlyról is egy kis infó


Pontosan az erőpróba megkezdése előtt 79.3 kg-ot nyomtam, a bicómmal pedig 88 kg-ot
 (tehát a bringám: 8.7 kg)
 Teljes felszereléssel, ruházattal, szerszámokkal, kajával, itókával, stb. összesen 99.5 kg-ot nyomtam, azaz ha kivonjuk a bringát + az én súlyomat akkor 11.5 kg-ot kapunk, ez volt az az extra súly, amivel nekiindultam. Ebben tehát minden benne volt, amit a bringán vittem magammal és amit a hátsó zsebeimben is. Mikor a hegyeken átvezető utakat kellett megmásznom, kb. 20.2 kg-ról lehetett szó összesen, beleértve a bringám súlyát is ebben már. (Néha picit többet, olykor picivel kevesebbet kellett hordoznom a fent már említett 11.5 kg-nál, mivel nem mindig ugyanakkora mennyiségben volt nálam folyadék és kaja.)

Az elért sebességről

A 3 nap során a leggyorsabban 61.2 km/h-val haladtam, így ebben sem lett új egyéni rekordom. mert korábban már elértem közel 70 km/h sebességet is, más hegyekben, még tavaly. :)

Az erőpróbám első napjának átlagsebessége 22 km/h volt
2. nap átlagja: 17.9 km/h (Itt azért már a táv + a hegyek rendesen betettek a végére. :D)
Átlag sebességem a 48 órás tekerés után, a 3. nap során: 20.4 km/h (Egész korrekt lett az utolsó napi, 155 km-re. Igaz, a hegyekből visszafelé jövet voltam végig már ezen a napon, így csak minimális volt az emelkedők száma és kevés olyan, ami igazán meredek lett volna. Viszont dögfáradt voltam már. :))


Amennyiben nem vagy otthon annyira a sportokban, meg leginkább a kerékpározásban


 Akkor talán érdemes egy gyors pillantást vetni az Egyesült Királyság legkeményebb bringás eseményeinek adataira és összehasonlítani őket az elért eredményeimmel.


Hardknott Pass, azaz a Hardknott-hágó országútja a világ egyik legnehezebb, valamint legmeredekebb emelkedője, amitől minden kerékpáros lába megremeg. :)
Hossz: 2.6km
Átlag dőlés: 13% 
Max. dőlés: 33%
Vertikális emelkedés a 2.6 km során: 315 m

Én éjszaka értem el, majd kezdtem megmászni, miután már letekertem előtte a hegyeken át aznap 190 km-t. Valahogyan mégis átjutottam rajta, még mindig nehéz elhinnem. XD
 Lefelé a hegycsúcsról úgy jöttem le a másik oldalon, a sötét éjszaka kellős közepén, hogy a fékeket folyamatosan kellett befognom. Illetve. olykor még a lámamat is le kellett tennem hozzá, hogy ne gyorsuljak be. Olykor meg megkellett hogy álljak lefelé menet, mert a vállam, a könyököm de legfőképpen a csuklóim és a kezeim már kivoltak a folyamatos fékezéstől, lezsibbadtak, ahogyan kb. félig kézenállásban haladtam lefelé a meredélyen.

A legtöbb kerékpáros erőpróba, challenge mindössze egy napon belül zajlik le, 6-10 órán belül fejezik be a résztvevők átlagban, ahol rendszerint a résztvevők választhattak előzőleg, a nevezés során 3 nehézségi fokozat közül. (A könnyű útvonal pl. a kezdők, v. a nagyon fiatalok, meg a nagyon idősek számára, aztán az átlegos nehézségű annak aki csak szeretne egy jót tekerni a többiekkel, végül a 3., nehezebb erőpróba az igazi kihívást keresők számára, ahol mind a táv, mind az emelkedők mennyisége már elég korrekt.) Ezek a leghosszabb, legnehezebb útvonalak is rendszerint nem hosszabbak 100 mérföldnél, azaz 161 km-nél itt a UK-ban, az emelkedők is pedig összesen 1300 m, vagy maximum rendszerint nem több, mint 2812 méter. Ezekre a kerékpáros erőpróbákra pl. itt lehet jelentkezni. Az egyik legdurvább talán ez, ami a Peak District Nemzeti Parkban kerül megrendezésre, évente.

 Van azért néhány rendkívüli nehéz, extrém, mondhatni EPIKUS erőpróba, kerékpáros challenge itt is de igen ritkák, úgy mint pl. a “The Dragon Devil”, ami egyébként nem csak itt a UK-ban számít igen kemény megmérettetésnek minden bringás számára, de jelenleg az egész világon az egyik legdurváb országúti kerékpáros challenge-eként tartják számon. A résztveők egy 300 km-es távra kapnak meghívást, ami magában foglal 3437 méternyi emelkedőt is Welsh vidékén keresztül.
 Én most csak a 2. napomon tekertem 244.2 km-t, 4414 méternyi emelkedővel összesen.

 Ezenfelül nem sok 24 órás kerékpáros erőpróbát taláhatunk a UK-ban, 48 órásat pedig igazán keveset, csak elvétve de azért akad olyan is:
 Legjobb tudomásom szerint a legnehezebb 48 órás országúti kerékpáros challenge az Egyesült Királyságban az ún. Rat Race Road Trip, itt egy hihetletlen, nagyon állat tekerésben lehet résztvenni, Londontól elindulva egészen Edinburgh-ig, 48 órán belül.
 A táv ezen a rendezvényen a 48 óra során: 708 km, a teljes emelkedő pedig több, mint 6000 m.
 Én most a hegyekben 443 km-t teljesítettem a 48 órás tekerésem során, 7515 méternyi emelkedővel összesen.

Források, kapcsolódó cikkek

The world’s hardest cycling climbs - http://win.gs/2dSsRW5

Britain's top 10 toughest cycle climbs - http://bit.ly/2dGuqIs

The UK's toughest sportives - http://bit.ly/2e0PMec

More about Hardknott Pass: http://cyclinguphill.com/hardknott-pass/

The five toughest cycling sportives in the world - http://bit.ly/2dfVYRX

Ten of the UK’s steepest climbs to tackle - http://bit.ly/2dL5YCL

Seven of the UK’s toughest sportives to ride in 2015 - http://bit.ly/2drvYko

All about the Highest Mountains in the World - http://abt.cm/2elCa1m



Végső, rövid összegzésem az 1. próbálkozásomról,
 az "1000 km 48 órán belül - országúti kerékpáros erőpróbámról":



Ami jó volt benne / Ami jobb is lehetett volna, legközelebb másképpen kell csinálnom

...Ami jó volt:
 A 48 órás országúti kerékpározásom egy nagyszerű kísérlet volt arre, hogy megállapíthassam pontosabban a jelenlegi kondíciómat, teljesítményemet, ill. a jelenlegi fizikai korlátaimat kerékpározásban.

 Ismét elértem néhány igen jónak számító egyéni rekordot tekerésben, szóval sikerült közel a maxot kihoznom magamból. (Jó lett volna mondjuk, ha az 1. nap előtt többet pihenhetek.)
 Így is hálásnak érzem megam azért, hogy a 3 napos tekerést túléltem, meg még az időjárás is kedvezett egész szépen nekem.

 Amellett, hogy az időjárással hihetetlen szerencsém volt így ősszel, a hegyekben, rengeteg gyönyörű helyen is volt szerencsém áttekerni a Lake District Nemzeti Park területén, sok szép emlékkel gazdagodtam ezzel a vidékkel kapcsolatban, valamint Liverpool és Windermere között. A 3., utolsó napi tekerésen, hogy őszinte legyek már dögfáradt voltam de az is egy remek kihívás volt, nagyszerű volt! :D 

...Ami azonban jobb is lehetett volna:
Nem voltam képes elérni az 1000 km-t 48 órán belül most, az 1. kísérletem alkalmával.

 Legközelebb többet kell aludnom, pihennem az erőpróba megkezdése előtt.
Az 1. napon sajnos hamar elálmosodtam, csökkent a teljesítményem ennek "köszönhetően".

 Ezenfelül legközelebb az 1000 km-t 48 órán belül egy sokkal de sokkal laposabb vidéken, útvonalon kell megpróbálnom, azaz a hegyvidékeket erre a kihívásra el kell felejtenem legközelebb. :)
 Ugyanis ha közel az Everest-csúcs magasságát másszuk meg kerékpárral 2 napon belül, az bizony nem segít a kívánt teljesítményünk, átlagsebességünk elérésben. :D

Néhány tipp, ha te is bringás vagy
- Bajok, amiket megpróbálhatsz elkerülni országúti kerékpáron, Ultra-táv megtétele közben

 (Először angolul írtam meg ezt a beszámolómat, hamarosan azonban ezt a részét is lefordítom, magyarul is megírom itt.)

Hideg, enyhén szeles és esős időjárás kivédése elegendő, megfelelő kerékpáros öltözettel.

 Éhség és szomjúság elkerülése szintén megoldható egy kis odafigyeléssel a táplálkozás terén, valamint elegendő mennyiséggel. Nincsen "üzemanyag": nincsen teljesítmény sem, ez ilyen egyszerű.
Ez akár egészen veszélyes, komoly fizikai elgyengüléshez is vezethet, ha pl. a kiszáradás jelei mutatkoznak, vagy pl. a vércukrunk leesik. Szóval minidg gondoskodj utánpótlásról, azaz legyen elegendő tartalék nálad 2 lakott település között, mert bizony a semmi közepén kifogyni a vízből, vagy az élelemből egyaránt kínos helyzetet teremthet.
Mégis mennyi vízre és élelemre lesz szükséged?
Ez sok mindentől függ, de pl. a legfontosabbak: a testsúlyod, az összsúly amit cipelsz, mekkora távot is akarsz menni pontosan, mennyit kell majd másznod emelkedőn, milyen átlagsebességet tűztél ki célnak, időjárási körülmények, stb.-stb.

 Kerékpár és felszerelés állapotának korrekt, alapos ellenőrzésével jó eséllyel elkerülhető a legtöbb technikai eredetű probléma, fennakadás. Persze, még így is adódhatnak meghibásodások, így aztán ne márt pár pótalkatrész cipelése is magunkkal. Mindenképpen legyen 1-2 pótbelső + leszedőkészlet nálad, de pl. csattok esetleges meghibásodására sem árt felkészülni. (Pl. a csattok a cipőkön és a sisakon.)


 Egyesek használnak hosszab kerékpározás során ún. chamois krémet. Nekem nem jött be de másnak attól még biztosan tényleg beválhat.

...Bajok, amik akkor is érhetnek, ha felkészült vagy elvileg mindenre


Pl. technikai eredetűek, úgy mint: küllő váratlan kitörése. Aksi / elem merülése, km számlálóban / GPS-ben / lámpákban, stb.-stb. Defekt ugye szintén gyakori, akár rövid táv megtétele alatt is.

Az igazán rossz, viharos időjárás is "beköszönhet".

A legrosszabb, ami azonban szintén bármikor megtörténhet -akár teljesen függetlenül attól, hogy mi mit csinálunk éppen(!)- a balesetek. Okozhatja egy elénk váratlanul kiugró nyúl, őz, vagy pl. mögölünk hirtelen -pl. nagy sebességgel és túl közelről- előző gépjármű, v. "csak" egy villámcsapás, esetleg egy váratlan, erős oldalszél. Szóval ha a sisak nem is annyira kényelmes mindig, mégis hordjuk mindig! Szemüveg és kesztyű viselete szintén legyen alap. A kesztyű eséskor, míg a napszemüveg nem is annyira a napfény, mint inkább idegen testektől való igen hasznos védelem lehet a szemünk számára. Pl. gépjárművek által felcsapott kavicsok kivédésére (ez azért ritka szerencsére, de megesik), v. csak a por, vagy egy röppályáját elvétett szárnyas bogár / rovar.

Végezetül hosszú távra ajánlom minőségi, kényelmes talpbetétek beszerzését, megéri. ;)


És most, az írásom végéhez közeledvén a nagy kérdés: Újra fogom-e próbálni az "1000 km 48 órán belül" országúti kerékpáros erőpróbámat? 

A rövid válaszom: IGEN! Mindenképpen! :)

 Hosszabb verzió: Még nem tudom, hogy pontosan mikor is de megismétlem ezt az erőpróbát jövőre is. Annyi már biztos, hogy lapos területet választok majd hozzá. :)
 Esélyes volt egyébként, hogy elsőre ez most nem fog összejönni, mert ez azért nem ugyanaz, mint mikor egy egynapos, ill. max. 10 órás rendezvény alatt letekerünk pl. 160 km-t, ahol vannak állomások "tápolni", meg segítséget is kérhetünk, ha úgy adódik.
 Nekem ez az 1000 km 48 órán belül kb. olyan kihívást jelent jelenleg, mint a hegymászók számára a Mount Everest csúcsának az elérése. Elsőre szinte biztosra vehető, hogy nekik sem fog sikerülni de -ha túlélik az 1. próbálkozást, ami ugye már akár félsökernek is vehető olykor ott- a következő alkalommal már mindig több tapasztalattal, jobb felkészüléssel és így több eséllyel is indulhatnak neki.

 A szórakozás mellett ez amolyan kísérletezés is volt számomra, a jelenlegi fizikai korlátaim elérése -vagy legalább annak megközelítése, olykor feszegetése-, egy remek tapasztalatszerzési lehetőség.

A legközelebbi, 2. próbálkozásomig mindenkinek jó tekerést kívánok, sziasztok! :)


 Köszönet mindenkinek aki a fentieket végigolvasta, ezenfelül külön köszönet mindenkinek akik bíztattak, drukkoltak nekem, jól esett, igazán kedves volt tőletek! :)

 Külön köszönet pedig még aki a jótékonysági gyűjtésben is támogatott a JustGiving oldalamon keresztül a Macmillian alapítvány számára, akik a rákos fiatalokért, felnőttekért és idősekért küzdenek az Egyesült Királyságban!


Az összesen 3 napos tekerésemről képekben

Windermere-tónál az 1. 24 órában, még nem messze a szállásomtól





A Wray kastélynál az 1. napon, ebédidőben










Az első nap hidegebb volt és többnyire felhős, ám nem túl szeles és esőmentes








A 48 órás erőpróbám 2. napja volt az igazi kihívás mind a táv, mind az emelkedők mennyiségében és nehézségük tekintetében, ahol a Hardknott-hágó számított a nap igazi "fénypontjának". (Annak ellenére, hogy már éjszaka értem el. :D)

De néha úgy tűnt a 2. napi tekerésem során, hogy nem a H.-hágó lesz a legdurvább megmérettetésem, legnagyobb kalandom: olykor a folyók áradásai miatt egész hidak, meg utak voltak szinte teljesen megsemmísülve. Így aztán az is megesett, hogy a bringámmal átkellett sétálnom a folyókon keresztül, olykor erősebb sodrásban is. Ez kétszer esett meg végül mindössze, a 2. alkalommal már nem volt vészes a sodrás sem annyira (de az 1. helyen egyébként majdnem kikapta a kezemből a bringám a folyó(!). :P :D)

Ezen a 2 helyen voltaképpen, mint kiderült menet közben -a helyi lakosok infói által- nem is volt sosem igazi híd, csak amolyan "ősi ösvény" ("ancient path", ahogyan a helyiek szószerint mondták nekem :)), meg gázló a folyókon keresztül! :D


A 2. napomat egy illedelmes, korrekt süteménnyel és kávéval kezdtem,
 számítva arra, hogy nem lesz egy egyszerű nap majd ez számomra. :)

A finom süti, plusz Chai latte után nekikezdtem utamnak aztán a 2. napon...

























Az ún. Aira Force vízesnél, a 2. napi ebédiőm közben





Napsütésben, a kis szivárvánnyal igazán mesésen festett. :)

Tekerés a tavaknál, a hegyeken és völgyeken át...



Az utlsó hely, ahol némi tápot magamhoz tudtam még venni, mielőtt Hardknott Pass közelébe érhettem volna, miközben rám is esteledett szépen

Az érzés mikor a Hardknott Pass közvetlen közelébe érsz már a bicikliden és a sötét éjszakában ezt a figyelmeztető táblákból álló kompozíciót kiszúrod az út mellett: MEGFIZETHETETLEN! xD :D

Tudom, hogy a rómaiak sem voltak százasok de egy ilyen dőlési szöggel ellátott utat azért összedobni... Ugyan már, kérlek! xD :D
Képzelem, ahogy ezen annó menetelhettek teljes menetfeleszerelésben csóri közkatonák, sárban, esőben, viharban, kevésbé jó ruházatban, stb. ... :P
Még szerencsésnek is érezhettem magam, hogy nem napközben értem oda mert így is elég ijesztő volt az egész. :D
...Azért természetesen legközelebb igyekszem napközben is meglátogatni! Oo :D


A bringás cipőm csattjai egyébként tropára mentek, tökre megsemmísültek a Hardknott-hágó átkelése közben -meg pl. a folyókon való átkeléseken még aznap, korábban-, pedig a 2 napos erőpróbám megkezdése előtt még tökéletes állapotban voltak. :D :)
Az egyiket már a hegycsúcson, a Hardknott-hágó hideg, szeles tetején, éjszaka, a zseblámpám fényénél le kellett hogy cseréljem, a másikat pedig az utolsó, 3. nap reggelén. :)


Éppencsak hogy túléltem valahogyan a Hardknott-hágót az előző éjszaka során, 3 körül érkeztem vissza a szállásomra (Windermere-be), majd 4 órás szunyokálás után nekiindultam az uccsó nagyobb tekerésemnek: 155 km hazáig, Liverpoolba. :D 

Hullafáradt voltam már ekkora az előző, 2 napos tekerés után, úgyhogy érdekesnek ígérkezett ez az extra, utolsó kihívás, erőpróba hazáig. Legalább az időjárás ismét kedvezett nekem: októberhez képest ragyogó napsütés, valamint kevés szél és viszonylag meleg időt fogtam ki. :D


Mindösszesen kb. 40 km-re Liverpooltól, hogy a végére érjek a 3 napos,
 folyamatos bringázásomnak. :)


GoPro videóm a 48 órás erőpróbám alatt készült felvételekből hamarosan érkezik a YouTube cstornámra, látogass érte  vissza később!^

EDITKE: A videóm már elérhető, íme

 A 2 hete tartott, 2 (+1) napos országúti tekerésemből összevágtam már egy "rövidke", fél órás videót, a több mint 10 órányi nyers felvételből! xD :D
 Nem haragszom meg, ha nem nézitek végig -De aki igen, az lehet hogy utána fogja kapisgálni, hogy mennyi is lehetett az az összesen letekert 632 km a 2 és fél nap során, hegyeken át. ...Á, úgy sem! xD :D -, többnyire a hegyről lefelé vezető szakaszokról készült felvételek láthatóak benne. Éjszakai felvételeket kihagytam mert sokat úgysem mutattak volna, ill. igyekeztem csak a naposabb felvételekből válogatni, amin a táj szebben kivehető. http://bit.ly/2eql54U



No comments:

Post a Comment